MFO

My photo
Blog MFO sedang mengalami sedikit masalah tertentu dan kerja pembikinan blog ini kepada mutu yang lebih berkualiti sedang dihasilkan. Diharap pengunjung blog Malaysian Football Outsider terus memberikan sokongan. ~ Kalah atau menang teruskan bersama Skuad Kebangsaan Malaysia~

Monday, September 5, 2011

JANGAN PERLEKEH KAMI!








Kuala Lumpur- Belum pun sempat Skuad Olimpik negara menguji keupayaan pada aksi peringkat kumpulan, telah ada pihak yang mengecilkan keupayaan pasukan tersebut dalam usaha merebut slot ke Sukan Olimpik London.


Kenyataan Serbegeth Singh yang disiarkan dalam akhbar Metro pada 29 ogos lalu menganggap barisan anak didik Ong Kim Swee belum layak untuk beraksi di pentas Olimpik tahun depan.


Tajuk akhbar metro " Belum Matang" yang menghiasi ruangan arena sukan pada keluaran 29 ogos lalu telah memaparkan ulasan yang diberi oleh bekas pemain kebangsaan yang sudah tidak asing lagi dalam arena bola sepak tanah air.


" Skuad Olimpik negara diundi dalam kumpulan sukar , memang kelebihan kepada pasukan Jepun, Syria dan Bahrain. Jika diikutkan memang susah untuk menewaskan Jepun , sama ada di gelanggang lawan ataupun di tempat sendiri", ujar beliau.


Menurutnya lagi, " Bagi saya, Jepun Ibarat berada dalam divisyen satu Asia, Syria dan Bahrain , di devisyen kedua manakala Malaysia pula berada di devisyen tiga", tambah Serbegeth.



Walaupun komen dari pengalisis tersebut berasas pada tempatnya namun kenyataan yang dikeluarkannya juga mengundang ketidak adilan terhadap pasukan Olimpik yang sedang berusaha keras untuk bersaing dengan pasukan lain sepanjang kejohanan ini berlangsung.



( Ong kim Swee tidak getar berdepan kuasa besar lain)


Sepatutnya sebagai penganalisis yang berprofesional, Serbegeth perlu mengelakkan memberi komen yang boleh menjatuhkan moral dan semangat pemain yang dihimpit tekanan untuk mencatat keputusan baik dalam setiap perlawanan kerana menggalas harapan seluruh peminat bola sepak tanah air.

Sebaliknya, pelbagai pihak termasuk media perlu mencontohi negara lain umpanya Jepun, Korea Selatan mahupun Indonesia yang sentiasa menyuntik semangat pemain mereka dengan paparan berita yang bersifat "membina" .

( Media di indonesia berjaya menarik peyokong untuk mendokong sepenuhnya pasukan kesayangan mereka)



Media seharusnya memberikan sedikit ruang selesa kepada pasukan Olimpik negara dengan " mempromosikan" kehebatan pasukan ini agar ia mampu menyuntik kekuatan "tambahan" kepada para pemain sekaligus memberi keyakinan diri kepada mereka untuk beraksi di atas padang.

Malaysia bakal berkunjung ke Jepun untuk membuat perhitungan pertama menentang pasukan serba biru itu di stadium Tosu pada 21 september ini.







4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. i love team malaysia..

    ReplyDelete
  3. kami anggap yang baik2 je, mungkin shebby nk rangsang semangat team kita, al maklum lah,jumpa bigest country in football .. kadang2 gelabah ttap ada,

    ReplyDelete